دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کلاهبرداری نیجریه ای؛ چگونه جیب ایرانی ها را خالی می کنند؟

کلاهبرداری نیجریه ای؛ چگونه جیب ایرانی ها را خالی می کنند؟

کلاهبرداری نیجریه ای ؛روش جدید کلاهبرداران برای اخاذی و خالی کردن جیب مردم


 مدتی قبل بود که پیامی عجیب از یک کاربر خارجی در

شبکه مجازی دریافت کردم، زنی بود با نام کاربری ایرانی که ادعا داشت با زبان فارسی آشنا نیست، این را از نوع فارسی حرف زدن در پیام‌هایش فهمیدم.


در فضای مجازی و صفحه شخصی خود به گونه ای وانمود می‌کرد که یک زن خارجی است، در حالی که فالوورها و دنبال کننده‌هایش خلاف این موضوع را نشان می‌دادند. با پیام‌های ناقص و اشتباهش سعی می‌کرد نشان بدهد که با زبان فارسی ناآشنا است و بدون توجه به متن پیام‌ها، پیام‌های خودش را ارسال می‌کرد، انگار که مفهوم کلمات و جمله‌های فارسی را نمیفهمید و برای نوشتن پیام‌هایش از نرم افزارهای ترجمه‌ای استفاده می کرد.


این زن خود را اینطور معرفی کرد: «من از کشور اندونزی هستم، اما در حال حاضر در انگلستان زندگی می‌کنم. در سال ۲۰۱۵ همسرم را از دست داده ام و حالا چند سالی است که مبتلا به بیماری سرطان لوزالمعده ام. هیچ فرزندی ندارم که اموالم را به او بدهم، به همین دلیل می‌خواهم به افراد نیازمند کمک برسانم. بسیار دوست دارم که خودم این کار را انجام دهم، اما پزشکان گفته‌اند که عمر چندانی ندارم. همچنین آنقدر ضعیف‌ام که نمی‌توانم بر روی پاهایم بایستم.»



او یک عکس از خودش برام فرستاد که روی تخت بیمارستان بستری شده بود و حال و روز خوبی هم نداشت، مشخص بود که از لحاظ جسمی شرایط خوبی نداره و واقعا نیازمند کمک هستش . این زن می‌گفت: « پزشک به من گفته که تا چند ماه دیگه زنده نخواهم ماند و به شدت ضعیف شد‌م. وی این‌طور ادعا می‌کرد که از کل پولی که داشته فقط یک میلیون دلار براش باقی مونده و می‌خواهد این مبلغ را به من پرداخت کنه تا من صرف نیازمندا بکنم. 


در نهایت هم با جمله‌هایی مثل؛ "خداوند شما را به من معرفی کرده است، به نظرم شما انسان خوبی هستید و ..." سعی داشت از لحاظ عاطفی منو تحت تأثیر قرار بده.


در ادامه هم یک عکس دیگر هم برام فرستاد و ادعا کرد که فردی که کنارش نشسته، مدیر بانکی او است و تمام کارهای ارسال پول‌های را انجام خواهد داد، آن زن می‌گفت که روش پست بین المللی skylimit express در این شرایط کرونایی و بیماری کووید ۱۹ بهترین راه است.


اطلاعاتی مثل ، نام و نام خانوادگی، شماره تماس، ایمیل و آدرس خانه‌ام و... را گرفت و من هم با یک سرچ در گوگل و اطمینان از وجود این آژانس بین‌المللی، اطلاعاتم را براش فرستادم، او هم چند روز بعد یک جعبه که اطلاعات من روی آن نوشته شده بود را برام فرستاد و اطلاعات فرستنده و گیرنده به طور مشخص روی جعبه ارسالی، نوشته بود. تاریخ ورود جعبه به کشور ۱۲ آپریل بود و دو روز زمان باقی مانده بود تا همه چیز معلوم بشود.


اما ساعت ۹ صبح ۱۲ آپریل، شماره‌ای که پیش کد آن برای آمریکا بود، تماس گرفت. برایم عجیب بود فکرش را هم نمی‌کردم! سرشماره کشور آمریکا آن هم بر روی تلفن من. وقتی جواب دادم، یک صدای مبهم که با جملات انگلیسی سعی داشت چیزی را به من بفهماند، مردی پشت تلفن در میان صدای خشی خشی که می‌آمد چند بار پشت سر هم تکرار کرد: pleas check watsapp (لطفا واتساپ را چک کن). بر روی پروفایلش آرم شرکت skylimit express زده شده بود.


واتس آپم را که باز کردم، این پیام برایم ارسال آمده بود: «مشتری عزیز، ما می‌خواهیم به شما اطلاع رسانی کنیم که محموله شما به شهر همجوارتان رسیده و آماده تحویل به شما 

می باشد. تنها کافیست تا شما مبلغی معادل ۲۵ میلیون تومان به این کارت بانکی که برایتان ارسال خواهیم کرد، واریز کنید تا مطمئن بشویم که شما آن را تحویل بگیرید و برای شما ارسال بشود.»


در پایان پیامش لینک شرکت اسکای لیمیت درج شده و او اطلاعات بانکی یک فرد ایرانی را برایم ارسال کرده بود. برای مطمئن شدن به سایت رفتم، در بخش پایانی سایت، محلی برای وارد کردن کد پیگیری کالا درج شده بود. از زنی که به من پیام داده بود خواستم تا کد پیگیری کالا را برایم بفرستد، به همین منظور کد چهار رقمی را برایم ارسال کرد، اما وقتی که آن را در بخش پیگیری محموله سایت درج کردم، هیچ اطلاعاتی نمایش داده نشد.


شک کردم و بعد از پیگیری‌های انجام شده از شرکت‌‌ها پست حمل و نقل بین المللی دیگری که در کشور ایران دفتر دارند، متوجه شدم که جابجایی پول با این شرکت‌ها و سامانه‌ها به هیچ وجه امکان پذیر نیست و کاملا غیر قانونی محسوب خواهد شد.


یک اقدام غیرقانونی که اگر حواسم را جمع نکرده بودم معلوم نبود چند میلیون پول از دستم می‌رفت.


اینها صحبت‌های سینا، پسری بود که مدتی درگیر یک کلاهبرداری سایبری شده و نزدیک بود با سادگی و زودباوری میلیونها تومان پولی را که برایش زحمت کشیده بود را به راحتی از دست بدهد.


در همین راستا

 سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در فضای سایبری موسوم به "کلاهبرداری نیجریه‌ای" می باشد.


وی ادامه داد: در این روش، کلاهبرداران با ارسال ایمیل یا پیام به فرد و جعل عناوینی همچون تاجر ورشکسته، شاهزاده مخلوع و ... سعی در فریب کاربران و اخاذی از آن‌ها را می‌کنند.

 در همه روش‌ها کلاهبردارها بعد از جلب اعتماد کاربران می‌گویند جهت دریافت جایزه خودتان یا سهم بردن از ارث باید مبالغی را تحت عنوان هزینه مالیاتی و بانکی و ... پرداخت نمایید؛ حتی در جهت متقاعد کردن افراد مدرک های مختلفی نیز مانند چک در وجه آن‌ها صادر می‌کنند که البته آن‌ها نیز جعلی هستند. کلاهبرداران با استفاده از روش‌های مختلف مهندسی اجتماعی تا حد ممکن از قربانی اخاذی نموده و پس از اینکه کاربر متوجه کلاهبرداری آنها می‌شود، ارتباط خودشان را قطع می‌کنند.

 افراد باید از اعتماد بیجا به افراد غریبه خودداری کرده و حتما و حتما از واریز وجه و در اختیار گذاشتن اطلاعات بانکی خود به افراد غریبه بپرهیزند.


انتهای پیام/ باشگاه خبرنگاران جوان 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده